Een investeringsgroep gesteund door George Soros heeft de aankoop afgerond van een belang in een vooraanstaande Poolse uitgeverij. Het is de derde mediadeal in Polen waarbij het Media Development Investment Fund (MDIF) is betrokken, dat wordt gesteund door de Hongaars-Amerikaanse miljardair.

Soros’ investeerders kopen media op

Het in Amsterdam gevestigde Pluralis BV verwierf 40% van Gremi Media voor 97 miljoen zloty (21,4 miljoen euro). De belangrijkste titel van Gremi is Rzeczpospolita, het op één na grootste dagblad van Polen. Tot de andere eigendommen van het bedrijf behoort Parkiet, een zakelijk en financieel dagblad, meldt UME.

Pluralis werd in november opgericht als een vereniging van Europese mediabedrijven, stichtingen en investeerders met als doel “de pluraliteit van het nieuws in heel Europa te ondersteunen”. Het wordt gecontroleerd door een consortium van aandeelhouders, waaronder de Koning Boudewijnstichting (28,46%), Mediahuis (25,39%) en het Soros Economic Development Fund (17,41%).

Het wordt beheerd door MDIF, dat ook een belang van 2,02 % heeft. MDIF, dat onder meer wordt gefinancierd door Soros’ Open Society Foundations, heeft ook geïnvesteerd in Polen’s Radio Zet en Agora. Deze laatste is eigenaar van Gazeta Wyborcza, het belangrijkste niet-tabloïd dagblad van Polen en een felle criticus van de huidige nationale conservatieve regering.

De Sloveense premier Janesz Jansa veroorzaakt een schandaal met een tweet dat sommige EP-leden, waaronder Sophie in t Veld, Soros-poppen zijn

Visegrád-staten in het vizier van de globalisten

Het medio december overeengekomen belang in Gremi Media is de tweede investering van Pluralis na de verwerving van een 34%-belang in het Slowaakse Petit Press. Naast Rzeczpospolita en Parkiet heeft Gremi ook een meerderheidsbelang in e-Kiosk, een dienst die abonnementen op elektronische kranten aanbiedt, en KancelarieRP, een netwerk van advocatenkantoren.

De eigenaar van Gremi, KCI, dat wordt gecontroleerd door twee bedrijven die eigendom zijn van de Poolse zakenman Grzegorz Hajdarowicz, zei dat het in Pluralis een “sterke en betrouwbare partner” had gevonden. Het bedrijf voegde eraan toe dat de overeenkomst de “aantrekkelijkheid van de inhoud” zou verhogen en de klanten via nieuwe technologieën “sneller en gemakkelijker” toegang tot informatie zou geven.

“De situatie op de Poolse mediamarkt wordt steeds moeilijker,” vertelde Hajdarowicz Rzeczpospolita in november, toen het nieuws van de voorlopige deal voor de overname werd aangekondigd. “De druk van de politiek heeft een steeds negatiever effect.”

Tegen “nepnieuws”, voor “verscheidenheid van meningen

MDIF zelf schrijft over de aandelenaankoop:

“In veel delen van Europa staan onafhankelijke nieuwsmedia onder toenemende druk nu de pluraliteit wordt bedreigd en de desinformatie toeneemt. De laatste tien jaar is er in de hele regio een golf van eigendomsovernames geweest.

Gremi en Petit Press zijn sterke nieuwsbedrijven die gebouwd zijn op de principes van kwaliteitsjournalistiek. Beide zijn toonaangevende bronnen van betrouwbaar nieuws en diversiteit van opinies in hun landen, en onze investering kan hen helpen hun groeistrategieën uit te voeren”.

Eerder ging het gerucht dat de Poolse staatsoliereus Orlen in vergevorderde besprekingen was om Gremi Media over te nemen. Orlen heeft onlangs een andere uitgeverij, Polska Press, overgenomen, die honderden lokale kranten en websites bezit, een stap die door de regering werd toegejuicht, maar die van linkse en globalistische zijde verdere kritiek op de mediavrijheid uitlokte.

Hajdarowicz zelf werd ervan beschuldigd nauwe banden te onderhouden met de belangrijkste oppositiepartij, het Burgerplatform (PO), en conservatieve stemmen uit de Rzeczpospolita te hebben verdreven nadat hij de krant in 2011 had overgenomen.

Hongarije: Soros financiert agressieve LGBTQ-kinderpropaganda

Polen’s president verhindert nieuwe mediawet

In dit verband was het veto van de Poolse president Andrzej Duda tegen de geplande mediawet van de conservatieve regering eind december waarschijnlijk fataal. De wet zou hebben bepaald dat een niet-Europese eigenaar niet meer dan 49% van een Pools mediabedrijf mag bezitten. Dit zou het voor Soros en co. in ieder geval moeilijker hebben gemaakt om hun ambities, het vernietigen van de media, te verwezenlijken. De verhoging van het aandeel van 40 % tot meer dan 50 % zou immers gemakkelijk moeten zijn voor de miljardair en zijn netwerken.

Volgens president Duda zou het wetsvoorstel echter in strijd zijn geweest met bepalingen van een economisch verdrag tussen de VS en Polen dat in de jaren negentig is ondertekend. Polen had miljarden dollars aan boetes kunnen krijgen als hij de wet had ondertekend.


Help ons de censuur van BIG-TECH te omzeilen en volg ons op Telegram:

Telegram: t.me/dissidenteen

Meld je aan voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief, 10.000 gingen je al voor:


Rechters gekocht? George Soros en Bill Gates zijn twee van de grootste donoren van de Raad van Europa

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hagar
Hagar
10 dagen geleden

Toch zal Polen iets moeten doen tegen Soros, want die man de media laten overnemen, is zoals je land weggeven aan de duivel zelf.
En dat ook de Koning Bouwdewijnstichting (het Belgische Koningshuis) en Mediahuis samen mee in het complot werken met Soros, bewijst ondubbelzinnig dat zij mee in de globalistische samenzwering zitten.