Polen krijgt controle over Pools persbureau dat in Duitse handen was – EUrofielen ontploffen van woede

0
259

Polen hebben net Polska Press gekocht van de Duitse eigenaar dat 83% van de regionale Poolse dagbladen, 120 lokale weekbladen, 500 sites met toegang tot 60% van de internetgebruikers heeft. Tot nu toe waren de meeste Poolse media in buitenlandse handen, met een vijandige berichtgeving tegenover de regering van Polen.

De door de staat gecontroleerde brandstofgigant van Polen, PKN Orlen, koopt de uitgeverij Polska Press, die momenteel eigendom is van een Duits mediabedrijf, meldt RMX.

Daniel Obajtek, de CEO van PKN Orlen, kondigde maandag op de sociale media aan dat “wij de Polska Pers-uitgeverij overnemen. Dankzij de transactie krijgen we toegang tot 17,4 miljoen websitegebruikers”.

Polska Press, onderdeel van de Duitse Verlagsgruppe Passau-mediagroep, is eigenaar van 20 van de 24 regionale dagbladen die in Polen worden gepubliceerd en van bijna 120 lokale weekbladen, volgens de Poolse mediaketen TVP Info.

“In 2019 genereerde de uitgeverij inkomsten van meer dan 100 miljoen dollar. De portefeuille van de groep omvat ook 500 websites, wat het de leider maakt in web-based informatie en journalistiek”, schreef PKN Orlen in het persbericht waarin de aankoop werd aangekondigd.

De stap werd geprezen door Jan Mosiński, een parlementslid van de regeringspartij Law and Justice (PiS), die TVP Info vertelde dat “dit positieve gevolgen zal hebben. Tot nu toe waren de kranten van deze groep in Duitse handen”.

De Duitse pers wordt al lange tijd bekritiseerd omdat zij zich bemoeit met de Poolse verkiezingen en schandalige persberichten publiceert, waarvan er vele de Poolse conservatieven in een negatief daglicht probeerden te stellen.

“De regeringspartij Law and Justice heeft het al jaren over de noodzaak om de mediamarkt te ‘her-Poloniseren’ en een einde te maken aan de overconcentratie van haar eigendom”, aldus Mosiński. Het parlementslid van PiS zei dat hij hoopte dat “dankzij een verandering in eigendom de lokale gemeenschappen toegang zouden krijgen tot een verhaal dat de Poolse belangen ondersteunt in plaats van de buitenlandse belangen”.

EUrofielen, zoals hierboven, zijn laaiend, omdat dit hun aanval op Polen en Hongarije die zich verzetten tegen de EU-uitroeiingspolitiek van de Europese bevolking door middel van massa-immigratie, zal bemoeilijken.

Heeft de directeur van het Reuters Instituut en hoogleraar politieke communicatie, Universiteit van Oxford, zich ooit zorgen gemaakt dat de Poolse pers in vijandige Duitse handen was. Het lijkt me niet.

Deze extreem-linkse Greenpeace man zegt zelfs dat de persvrijheid bedreigd wordt, maar wordt de persvrijheid dan niet bedreigd als een groot deel van je kranten in buitenlandse handen is? Of is dat geen probleem omdat Duitsland = de EU?

Of neem deze doodenge globalist:

Globalistische radikalinsky’s als Marietje Schaake, Sofie in ’t Veld en Judith Sargentini zullen wel weer moord en brand gaan schreeuwen als ze het vernemen, want die hebben liever dat de Poolse pers in buitenlandse handen is.

Maar stel je eens voor hoe ze zouden reageren als de nachtmerrie van jonkvrouw Ollongren, Rusland, een groot deel van de Nederlandse pers in handen zou hebben.

Laaiend zullen ze zijn nu Polen weer zeggenschap over zijn eigen pers krijgt, net zoals ze niet ophouden te beweren dat Orban de vrije pers in Hongarije uitgeschakeld heeft, maar je hoort ze nooit dat alle Nederlandse kartelmedia aan de leiband van de Nederlandse coalitie lopen.

Mooi was de reactie van de Hongaarse minister van Justitie, Judit Varga, in dit interview waarin ze beweerde dat de Hongaarse pers pluriformer is dan de pers in West-Europa. En gelijk heeft ze.

Hongaarse minister van Justitie: De EU overtreedt zijn eigen regels en chanteert ons


Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief:


Polen moet voorbereid zijn op Polexit, waarschuwt topconservatieve redacteur

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties